Tematski lektirni tjedan

Ne moramo proputovati svijet da bismo ga vidjeli, već je dovoljno uzeti knjigu u ruke i proputovat ćemo ga cijeloga…    (nepoznat autor)

Upravo se to postiže dobrom pripremom i motivacijom onih s kojima radite, onih koji imaju široke vidike, koji su željni dodatnih poticaja, nečeg novog i koji iz učitelja izvuku ono najbolje.

Kreativnim pristupom u radu lektire možemo učenike potaknuti na rad i čitanje, a pokazano je nedavno na primjeru jednog 2. razreda te koliko su takve aktivnosti korisne i poželjne. Dugogodišnja praksa pokazala je da mnoge takve i slične aktivnosti dovode do rezultata.

Važno je potaknuti učenike i zagolicati njihovu maštu da zadano djelo pročitaju te ravnopravno sudjeluju u svim planiranim aktivnostima koje možda do sada nisu iskušali. Primjer učenika  jednog četvrtog razreda ide tome u prilog. Obrađivati lektiru tijekom cijelog tjedna i pritom izmijeniti mnoštvo aktivnosti činilo im se nemoguće i pomalo naporno, a strah od dosade bio je prisutan. Za sve novo što učenike čeka, a toga ima, i s čim se susreću po prvi put, potrebno je dobro i temeljito pripremiti te ponoviti koliko je potrebno, kako bi se zadatak odradio na najbolji mogući način. Surađivati treba aktivno kako bi se sve odrađivalo prema planu i u dogovoreno vrijeme.

Aktivnosti tijekom tematskog tjedna lektire Šuma Striborova, Ivane Brlić Mažuranić mogu biti sljedeće te poticaj ostalima kao primjer dobre prakse.

vrećica lektiraLektira u vrećici  – učenici su je odrađivali po prvi put. Sadržaj u njoj bio je vrlo maštovit, a posebno su oduševljavali kreativci koji su pomoću plastelina, kartona i sl. izrađivali predmete i likove iz bajke. Bila je odlično prezentirana uz minimalnu količinu treme.

Pisanje pisma liku iz bajke – tijekom nastave hrvatskog jezika učenici nauče pisati pismo, stoga je idealno ta znanja primijeniti te odabrati lik iz djela te mu napisati pismo. Moglo se pisati Striboru, snahi guji, Maliku Tintiliniću pa i sirotoj baki. Pisalo se vrlo kritično posebno prema snahi. Napisani su prijedlozi za poboljšanje stava i njezina ponašanja.

Stvaralačko pisanje (Ja u Striborovoj šumi) – poticati učenike na pisano izražavanje također je važan dio nastavničke prakse pa je dobrom motivacijom i „cipelicama lutalicama“ lako „odvesti“  učenike u Striborovu šumu da pišu kako su se u njoj našli, što su radili, koga su susreli te kako su se vratili kući.

plakatIzrada prijelomne vijesti (Breaking News) – jedan od najzanimljivijih zadataka u kojem su se učenici okušali prvi put bio je staviti ih u ulogu novinara te izraditi pomoću jednostavnog web alata prijelomnu vijest tzv. Breaking News vezan uz pročitanu bajku. Kako bi uspješno izvršili zadatak unaprijed je potrebno raditi na učenju, savladavanju rada u novom alatu koji bi iznjedrio kvalitetan rad.

 

aktivnost lektiraDogađaj i posljedica / Potraga za nepoznatim riječima – mnoštvo različitih događaja iz bajke učenici mogu sparivati na ploči s proizašlim posljedicama, a mnoge arhaične riječi, kojima bajka obiluje, a koje učenicima nisu razumljive i jasne, pronaći uz pomoć učiteljice u rječnicima.

Opušteno – za sam kraj tematskog tjedna učiteljica je predvidjela gledanje istoimenog crtanog film iz međunarodno nagrađivane kolekcije animiranih interaktivnih priča nastalih prema djelu “Priče iz davnine” Ivane Brlić Mažuranić, urednice i redateljice Helene Bulaja Madunić, a križaljkom za kraj objedinjen je lektirni tematski tjedan.

Plakat za predstavu – sat likovne kulture također može biti nadahnut lektirom pa uz maštu i preciznu ruku može nastati plakat za kazališnu predstavu.

Veliku količinu prikupljenih materijala poželjno je staviti na razredni pano te se tada dobije potpuna slika koliko su učenici bili vrijedni i što je sve proizašlo iz tog tjedna. Također je poželjno i roditeljima, koji zbog epidemioloških razloga ne ulaze u razrede,  dati na uvid što se radilo i napravilo. Razredne mrežne stranice idealne su za to. Sažetak učinjenog svima je vidljiv na kratkom videu.

Putovati  čarobnom, začaranom šumom iznjedri osim samostalnog rada, bogaćenja rječnika, upoznavanje i učenje nekih jednostavnih web alata, zajedničko upoznavanje rječnika te kako se u njima snalaziti, empatiju i poistovjećivanje s junacima bajke (posebno bakom), a kroz razgovor učenici se dotiču važnosti razumijevanja tuđih briga i problema. U tematskom lektirnom tjednu ima prostora i za zabavu i opuštanje jer za križaljku i animirani film nikada učenici nisu dovoljno veliki.

Vrlo pozitivni dojmovi i komentari daju  zaključiti da svi iščekuju novu kreativnu lektiru, a to raduje.

Kako putovati kroz vrijeme? – Čitaj.”      (nepoznat autor)

Autorica: Maja Pignar-Mijović, dipl. uč.
Ustanova: OŠ „Braća Seljan“ Karlovac

Leave a comment