Zaogrnimo se pričama

Ako ne poznajete drveće, možete se  izgubiti u šumi. Međutim, ako ne poznajete priče, možete se izgubiti u životu. (Anonimus)

Ulaskom u učionicu u kojoj sjede mali prvaši moramo postati svjesni činjenice da su to kako volimo reći “neke nove” generacije. I doista jesu. 

U naše školske klupe zasjeli su predstavnici Alfa generacije. Odrastaju s internetom, društvenim mrežama, pametnim telefonima, aplikacijama koje prate njihovo kretanje, zdravstveno stanje, unos nutrijenata, to su djeca koja preferiraju virtualni svijet nad fizičkim… Ono što ih odlikuje, a možda mi odrasli iz „nekih drugih“ generacija nismo svjesni, jest da su oni odmalena digitalni domoroci  i da nisu iskusili život u svijetu bez interneta, ekološki su osviješćeni od malih nogu jer poznaju razne alternativne izvore energije i sl. Ono što dolazi s njima je i  slabija sposobnost održavanja pažnje (od bilo koje prethodne generacije), oni se teže koncentriraju na jedan  zadatak, posebno kada se radi o čitanju duljih i zahtjevnijih tekstova, rješavanju problema i sl.

Čitajući sve ovo misija učitelja, prvenstveno razredne nastave, poprima još veću i važniju ulogu.  Naglas čitati, poticati na čitanje, buditi ljubav prema pisanoj riječi samo su neke od važnih uloga. Ljubav prema čitanju učitelj može prenijeti svojim učenicima kroz razne osmišljene projekte, suradnje, kreativne lektire, obilježavajući prigodne dane…o čemu je autorica pisala u e-Biltenu Hrvatskog čitateljskog društva, Alfa portalu te Školskim novinama.

U susretu s novom generacijom svojih učenika, đaka prvaka, autorica članka osmislila je niz aktivnosti, projekata, nekima je pokrovitelj i Udruga hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono, kojima će priča biti poticaj za djelovanje, a osmislila je i izvannastavnu aktivnost Pričoljupci – kreativci upravo s ciljem glasnog čitanja, aktivnog slušanja, bogaćenja rječnika, rada na komunikacijskim vještinama, poticanju kreativnosti, radu rukama i slično. Nakon svake naglas pročitane priče važno je razgovarati, čuti što djeca misle, što im se svidjelo ili nije, vesele se svakom novom kreativnom zadatku koji proizlazi iz razgovora. Važno je obilježiti i razne prigodne dane kojima su čitanje, knjige/slikovnice u središtu zbivanja. Mjesec hrvatske knjige npr. potaknuo je autoricu na čitanje isključivo hrvatskih autora. U tjednima svemira te  izuma i izumitelja učiteljica je uvrstila niz priča prigodne tematike. Prije zimskih praznika učiteljica je pripremila pregršt prijedloga za čitanje u obitelji božićno – zimske tematike koje je stavila na razredne mrežne stranice, a uz Svjetski dan čitanja naglas prihvatila je poticaj kampanje Čitaj mi – “Spoji kvadratiće različite boje i eto začas, pokrivači se skroje” te su u razredu izradili topli pokrivač najdražih priča. Neki su učenici lako, a neki teže odabrali baš najdražu priču jer kako rekoše od kad idu u školu ima ih baš, baš puno.

Mjeseci koji slijede donijet će još puno, puno novih priča koja će proširiti dječje vidike kojima će ušetati u neke nove svjetove, putovati i bez prijevoznog sredstva. Naš prekrivač priča sve je veći i svi se lakše ogrnemo njime.

Da samo znate kako griju priče! Počnite tkati svoj prekrivač jer nikad nije kasno.

Izvori:

Pignar-Mijović, Maja (2017). Vrijeme za priču, Školske novine, (33), 26-27.

Oni su najbolje tehnološki potkovana i najobrazovanija generacija ikada. Upoznajte Gen Alfa. Dostupno na: https://www.telegram.hr/partneri/oni-su-najbolje-tehnoloski-potkovana-i-najobrazovanija-generacija-ikada-upoznajte-gen-alfa/

Autorica: Maja Pignar-Mijović, dipl. uč.(uč.mentor)
Ustanova: OŠ „Braća Seljan“ Karlovac

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s