Ljetne radionice poticanja čitanja

Ljeto u knjižnici: „Zaronimo u knjigu“

Tijekom ljetnih praznika, točnije od 26. lipnja 2019. do 5. srpnja 2019. godine u školskoj knjižnici OŠ “Antun Mihanović“ Slavonski Brod održane su radionice poticanja čitanja s učenicima 3. razreda. Školska pedagoginja prilikom provjere učeničkih čitalačkih vještina i razgovorom s učiteljicama primijetila je određene poteškoće kod pojedinih učenika. Ideja pedagoginje bila je organizirati radionice poboljšanja čitalačkih vještina tijekom ljetnih praznika za učenike kojima čitanje predstavlja problem i s tom idejom došla je u školsku knjižnicu. Ideja je predstavljena stručnoj suradnici knjižničarki te je određen vremenski period održavanja radionica. Osim vremenskog perioda osmišljen je i naziv radionica te su dogovoreni sadržaji i način rada tijekom radionica. Pedagoginja je kontaktirala roditelje/skrbnike učenika kojima je ponuđeno sudjelovanje njihovog djeteta na Ljetu u knjižnici. Svi roditelji/skrbnici dali su suglasnost za sudjelovanje učenika u radionicama poticanja čitanja. Tijekom osam dana učenici su čitali priče, časopise, stripove, glumili, rješavali križaljke, rebuse, premetali riječi, sastavljali riječi, tražili slova u pričama, pjevali i igrali društvene igre.

Na prvom susretu učenici su dobili čitalačku putovnicu koju su obojali i ukrasili. Na putovnici su tijekom svih dana radionice dobili žig kao dokaz da su taj dan bili prisutni, a na kraju su takvu popunjenu i iscrtanu putovnicu dobili plastificiranu za uspomenu i kao priznanje za pohađanje radionica. Aktivnosti na radionicama bile su raznovrsne, jednako kao i tekstovi koji su se čitali ponekad po izboru učenika, ponekad po izboru knjižničarke i pedagoginje. Učenici su uglavnom čitali knjige iz knjižnice ili su od kuće donosili knjige i stripove koje su željeli pokazati i pročitati ostalima. Tijekom održavanja radionica, iz dana u dan vidio se napredak, ali i promijenjena klima prema knjizi i čitanju. Jedna učenicima zahtjevna aktivnost postala je zabavna, tako da su pred kraj učenici samoinicijativno čitali ili se međusobno dogovarali i zajednički čitali, a kasnije i komentirali pročitano.

Zadnji dan radionice učenicima je izložena tablica za samoprocjenu vlastitih čitalačkih vještina. Većina učenika je nakon procjene svoje ime stavila u stupac Čitam dobro, ali ne pazim uvijek na znakove, dok je samo jedan učenik svoje ime stavio u stupac Čitam sporo, često stajem.

Samoprocjenom su učenici potvrdili da su pedagoginja i knjižničarka podigle razinu čitalačkih vještina kod učenika i promijenile stav učenika prema knjizi i čitanju. Da bi radionice bile još efikasnije i da učenici ne bi imali dugi vremenski odmak tijekom ljeta od knjige i čitanja, učenici su posudili knjige prema vlastitom izboru i za zadatak dobili svaki dan, tijekom ljetnih praznika čitati barem 20 minuta.

Povratna informacija roditelja u vezi radionica je izrazito pozitivna i oni svjedoče da njihova djeca više čitaju. Ishod postavljen tijekom radionica i čitanja tijekom ljetnih praznika je razvijanje kvalitetnih čitalačkih navika kako bi učenici lakše i kvalitetnije pratili nove nastavne sadržaje koji ih očekuju u 4. razredu, ali i kasnije tijekom školovanja. U svakom segmentu naglašena je važnost razvijanja čitalačkih vještina kao jamstva uspješnosti i lakšeg praćenja  nastavnog gradiva.

Takva praksa i ljetne čitalačke radionice trebale bi postati tradicija u školi, a samim time poticaj drugima na slične aktivnosti. Kroz radionice se pokazalo koliko je bitna suradnja učitelja, učenika, roditelja/skrbnika i stručnih suradnika, jer su i učenici koji su sudjelovali na radionicama došli na prijedloge svojih učiteljica, koje su utjecale pozitivnim stavom na roditelje, odnosno skrbnike, tako da bi se cijeli program mogao realizirati i na kraju polučiti željene rezultate i ostvariti postavljene ishode.

Ivana Brkić Klimpak, dipl. knjižničar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s