Čitanje koje veseli

Autorica: Marina Felić

Zašto je čitanje važno

Slušanje, govorenje, čitanje i pisanje su jezične djelatnosti. Slušanje i govorenje su sposobnosti, a čitanje i pisanje vještine. U svom jezičnom razvoju dijete najprije sluša pa govori, uz pretpostavku da mu je slušni i govorni aparat zdrav. Čitanje i pisanje se uči. Čitanje je aktivnost  primanja informacije u pisanom obliku.  Kao i ostale jezične djelatnosti tako i čitanje ima komunikacijske,  psiholingvistične i sociolingvistične posebnosti koje se međusobno nadopunjuju i isprepliću. Jedan od uvjeta čitanja su predčitalačke vještine.

S obzirom da je čitanje vještina treba ju razvijati od najranije dobi, zapravo od rođenja, preko slušanja i govorenja. Kada dijete krene u školu čitanje postaje pedagoško-metodička djelatnost. Čitanje je preduvjet učenju. Tko zna čitati može i učiti.

Projekt – „Dolazim Vam čitati“ u OŠ Grabrik, Karlovac

Obitelj je najvažniji čimbenik u razvoju predčitalačkih i čitalačkih vještina u djeteta. Dobivši  prvi razred odlučila sam nastaviti razvijati vještinu čitanja uključivši članove obitelji. Tako se razvio projekt „Dolazim Vam čitati“. Cilj mu je bio: razvijati kod učenika čitanje od najranije dobi, stvarati pozitivan odnos prema čitanju, poučiti učenike da uživaju u čitanju individualno i u skupini s braćom, sestrama, roditeljima i bakama, razvijati čitalačke vještine učenika i motivirati ih za samostalno čitanje.

Na roditeljskom sastanku provedena je anketa o načinima organiziranja projekta i uključivanju u njega. Pet roditelja se iz privatnih razloga nije moglo uključiti u njegovu provedbu.

Projekt se provodio tijekom cijele školske godine. Čitači, roditelji, braća, sestre, bake… imali su mogućnost sami odabrati slikovnicu ili priču koju su željeli čitati u razredu. Prije samog čitanja utvrđivali su sa mnom je li priča prigodna, odgovara li uzrastu te koje vrijednosti u razgovoru treba istaknuti.

Čitanje je provođeno u okviru interpretativnog sustava. Nakon motivacije koje su bile različite i zanimljive provođeno je interpretativno čitanje. Izražavanje doživljaja također je provođeno na različite načine: crtanjem, modeliranjem, usmenim izrazom…

Tijekom interpretacije u kojoj su sudjelovali  i čitač i učiteljica, nadopunjujući se međusobno, učenici su uranjali u vrijednosti teksta, maštali, opisivali, uživljavali se u likove i situacije, uočavali likove i događaje, osobine likova…

U stvaralačkom dijelu učenici su dramskim izrazom pokazivali usvojenost i svoj doživljaj priče, crtežima i stripom prikazivali događaje, likove, odnose među likovima… Ističem posebno zanimljiv susret učenika s čitanjem slikovnice na engleskom jeziku. Mama, profesorica engleskog jezika u jednoj od karlovačkih škola, čitala je slikovnicu  na engleskom jeziku, rečenicu po rečenicu, a njen stariji sin je prevodio. Osim toga, učenike se posebno dojmila interaktivna slikovnica koju nam je predstavila  odgajateljica – savjetnica, koja nije roditeljica, već je član šire društvene zajednice. Odgojiteljica je sama izradila interaktivnu slikovnicu prema priči „Uljuđeni vuk“. U priči vuk nije znao niti jednu čarobnu riječ. Znakovnim jezikom odgojiteljica je u uvodnom dijelu učenike naučila čarobne riječi. Učenicima je taj dio bio izuzetno zanimljiv. Slikovnica je cijelo vrijeme stajala otvorena na stolu. Sa svake strane odgojiteljica je uzela lik (lutku) i oživjela ju pripovjedački i pokretom. Kako je priča tekla tako je slikovnicu listala i na potpuno drugačiji način učenicima približila već poznatu slikovnicu. S obzirom da je vuk u priči učio biti uljuđen, svi predmeti, likovi, prostor u kojem su se događaji zbivali bili su na kraju neposloženi. Učenici su imali zadatak sve dovesti u red. Djeci je to bilo izuzetno zanimljivo, a nama odraslima potvrda da su razumjeli priču.

Tijekom provođenja projekta primijetila sam da učenici željno iščekuju svaki sljedeći susret s njima nepoznatim čitačem. Raspitivali su se i pokazali izrazit interes za slušanje čitanja. Rado su prihvaćali svaki zadatak samostalnog čitanja. Mislim da su učenici uspješno motivirani za samostalno čitanje i uživanje u čitanju. Kroz druženje s odraslim čitačima učenici su imali čitateljski uzor pri čemu je ljubav odraslih prema čitanju prenesena i na učenike. Bili su to posebni trenutci bliskosti i ugode u razredu.

Kroz projekt učenici su imali priliku upoznati članove obitelji svojih suučenika.

U svakom slučaju ovaj projekt treba nastaviti u drugom razredu. Povezat ću svoju bivšu i sadašnju generaciju učenika. Cilj mi je da učenici šestoga razreda, kroz projekt „Veliki čitaju malima“, čitaju učenicima drugog.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s